Strona główna
  Kontakty
  Cennik biletów
  Jak do nas dojechać
  Misja muzeum
  Aktualności, zapowiedzi, nowości ...
  Program readaptacji społecznej Cienie przeszłości



  Budynek główny
  Dom Urbańczyka
  Cmentarz żydowski



  Kawiarnia naukowa - ogólne założenia
  XVII wykład - Zwyczaj dziadów wielkanocnych na Kątach w Chrzanowie
  XV wykład - Australia
  XIV wykład - Czy św. Mikołaj był i jest patronem Chrzanowa?
  XIII wykład - Georóżnorodność w ogrodzie, czyli Muzeum geologiczne pod otwartym niebem
  Kawiarnia Naukowa - Archiwum




  Wydawnictwa dostępne w Muzeum
  Reprint Monografii Jana Pęckowskiego z 1934 r.
  Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze Ziemi Chrzanowskiej
  Chrzanowskie Zeszyty Muzealne Tom III. W pamięci i w sercu - Chrzanów we wspomnieniach Berka Grajowera
  Chrzanowianie na starej fotografii



  Skały i minerały ziemi chrzanowskiej
  Flora i fauna okolic Chrzanowa
  Pradzieje regionu chrzanowskiego
  W synagodze i domu żydowskim
  FABLOK – Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce
  Jan Paweł II a ziemia chrzanowska



  IKONY modlitwą malowane. Ikony ze zbiorów Muzeum Śląskiego w Katowicach i Muzeum Okręgowego w Nowym Sączu



  DAWNY CHRZANÓW na mapach, fotografiach
  OSTATNIA LOKOMOTYWA, czyli FABLOK w obiektywie Magdaleny i Marka Kowalskich
  POWSTANIE WIELKANOCNE 1916-2016
  LUDZIE DOBRZY JAK CHLEB
  OD OKARYNY DO TREMBITY
  NIEOBLICZALNE OBLICZA
  Kiedy Turek napoi konia w Wiśle
  POLIFONIE. Rysunek, malarstwo, rzeźba
  św. Anna
  Górnictwo Ziemi Chrzanowskiej
  Świat zmysłów
  Design bez granic
  Ze szkicownikiem przez życie. Twórczość Henryka Uziembły
  Chrzanowski przegląd sztuki więziennej
  Tabor Romski
  W krwawym polu, srebrne ptasze... Wystawa w 150. rocznicę Powstania Styczniowego
  Archiwum wystaw czasowych - 2012
  Archiwum wystaw czasowych - 2011
  Archiwum wystaw czasowych - 2010
  Archiwum wystaw czasowych - 2009
  Archiwum wystaw czasowych - 2008



  VI PKH
  Wyniki VI PKH



  VII Festiwal Muzyczny DIALOG KULTUR
  Wakacje w Muzeum 2016
  Oferta edukacyjna Muzeum w Chrzanowie
  Informacje ogólne o zajęciach w Muzeum
  Wolontariat w Muzeum
  Oferta edukacyjna dla przedszkoli
  Oferta edukacyjna dla szkół podstawowych
  Oferta edukacyjna dla gimnazjów
  Oferta edukacyjna dla szkół ponadgimnazjalnych
  Warsztaty - Dziwne odciski na dokumentach
  Warsztaty plastyczne - Papierowe ZOO
  Warsztaty - Projektujemy wystawę
  Warsztaty - Symbolika świąt Bożego Narodzenia. Ozdoby bożonarodzeniowe.
  Warsztaty - Warsztaty wycinanki żydowskiej
  Warsztaty - Wielkanocne dekoracje
  Warsztaty - Wycinanki nie tylko żydowskiej
  Warsztaty - Zabawa z grafiką
  Wędrówki z mgr Piotrem Grzegorzkiem
  Karta Dużej Rodziny



  Kurier Muzealny



  V JARMARK MIKOŁAJSKI - MY SŁOWIANIE
  IV Jarmark Mikołajski - Szlachecka zawierucha
  IV JARMARK MIKOŁAJSKI Pt. SZLACHECKA ZAWIERUCHA - Fotorelacja
  III Średniowieczny Jarmark Mikołajski - galeria
  III Średniowieczny Jarmark Mikołajski - program
  Fotoreportaż z II Średniowiecznego Jarmarku Mikolajskiego - fot. K. Strosznajder


  Projekt: Galeria podwórkowa
  Galeria Podwórkowa - 18.03.2014
  Galeria Podwórkowa - 19.02.2014 r.
  Galeria podwórkowa 23.10.2013



  NOWOŚĆ! Kolekcja flory karbońskiej z KWK Brzeszcze
  NOWOŚĆ! Kolekcja okazów geologicznych ZGT Trzebionka
  Kolekcja papieska
  Biżuteria patriotyczna
  Szkło z XIX wieku
  Judaika
  Kolekcja zegarów



  Nowość!!! Lista Chrzanowian z dawnego powiatu w I wojnie światowej
  Nowość !!! Lista żołnierzy pochowanych na cmentarzach z I wojny światowej nr 444 i 445
  Materiały do flory naczyniowej Balina Małego
  Z historii miasta
  Z historii muzeum
  Ogród geologiczny im. doktora Mariana Kuca
  Lista chrzanowskich Żydów zgładzonych w latach 1939-1945
  Ludność Żydowska miasta Trzebini– Ofiary Holocaustu
  dr Marian Kuc - materiały biograficzne



  Pracownicy muzeum
  Zamówienia publiczne
  BIP
  Rada Muzeum
  Sprawozdanie z działalności za rok 2008
  Sprawozdanie z działalności za rok 2009
  Sprawozdanie z działalności za rok 2010
  Sprawozdania z działalności za lata 2011-2015


  Prawa autorskie




Biżuteria patriotyczna

  Najbardziej osobistą i czytelną formą przekazywania uczuć narodowych były w dziewiętnastowiecznej zniewolonej Polsce pieśni, stroje i biżuteria.  Zwłaszcza biżuteria, określana jako patriotyczna, emblematyczna lub żałobna pozwalała na wyrażenie postawy obywatelskiej wobec zaborcy w sposób  niezawoalowany. 
  Pierwsze znane egzemplarze biżuterii patriotycznej wiążą się z konfederacją barską (pierścienie z napisem PRO LEGE ET PATRIA, PRO FIDE ET MARIA), kolejne - z proklamacją Konstytucji 3.Maja (pierścienie nagrodowe FIDIS MANIBUS). 
  Tadeusz Kościuszko ustanowił pierścień-obrączkę z napisem OJCZYZNA OBROŃCY SWEMU. Zachowane okazy należą dziś do unikatowych i bezcennych pamiątek narodowych.

  Pamiątką ulotnej nadziei na niepodległość w czasach Napoleona był pierścień złoty z czerwono-szafirowym okiem i napisem na obwodzie obrączki ŻYJE POLSKA 28 CZERWCA 1812. Po klęsce napoleońskiej pojawiły się żelazne pierścienie z Orłem i Pogonią , z napisem BOŻE WSPIERAY WIERNYCH OYCZYŹNIE, BOŻE ZBAW POLSKĘ.
  Krótki okres wolności 1830/31 a później rok 1846 i 1848 sprzyjały emblematycznym ozdobom w postaci brosz, spinek, obrączek, dewizek, breloczków i medalionów. Rozkwit mody na pamiątki narodowe przypada w okresie manifestacji patriotycznych 1861 roku i po upadku powstania styczniowego (czarna biżuteria). Lata osiemdziesiąte XIX w. i okres aż po rok 1914 dają pierwszeństwo pamiątkom czczącym rocznice ważnych wydarzeń politycznych, zrywów, bitew,  bohaterów  i wodzów, o których od dawna śpiewano pieśni, układano wiersze, pisano książki.
  Ma swoją biżuterię czas obu wojen i „pierwszej” niepodległości. Także w latach 70. i 80. XX wieku nawiązywano w ozdobach do wzorów biżuterii żałobnej z czasów powstań narodowych.
  Muzeum w Chrzanowie posiada mały ale reprezentatywny, liczący ponad 60 eksponatów zbiór biżuterii patriotycznej i pamiątek narodowych. Inspiratorami tej kolekcji byli Irena i Mieczysław Mazarakowie, a powiększała go systematycznie Wiktoria Hadyś.
  Jako wyroby  rzemiosła artystycznego wykonane są  z celowo skromnych materiałów, takich jak drewno, żelazo, blacha mosiężna i stalowa, srebro, rzadziej złoto. Tworzywo pokryte czarną emalią, oksydowane na czarno; jeśli pojawia się kolor, to w emaliowanych wizerunkach godeł. Do uwypuklenia motywów zdobniczych zastosowano macicę perłową lub białą emalię; z kamieni półszlachetnych wybrano gagat i onyks.
  Najczęstsze motywy: krzyż, kotwica, korona cierniowa, palma męczeńska, herby, kajdany, knuty, więzy, elementy munduru wojskowego, kir, panoplia pojawiają się i w naszym zbiorze, podobnie jak inskrypcje: Wieczna łza, Boże zbaw Polskę, Jedność stanowi siłę i wiele innych budujących powiedzeń, haseł oraz sentencji.
  Jako powszechny przejaw  patriotyzmu czarna biżuteria, przede wszystkim powstańcza, kształtowała oblicze polskiej kultury i sztuki czasu zaborów.

 

Na podstawie tekstu Ewy Jeleń


 





LIOOSYS CMS - web content management